教育改革・IR

Education Reform / Institutional Research

■教育改革  Education Reform

 これまでの想定を超えた情勢や環境の変化が続く予測不可能な時代が到来したといわれる今,社会では,高い専門性や特定のスキルだけでなく,自ら課題を設定し,多様な人とコミュニケーションを取りながら,新たな価値やビジョンを創造し,社会課題の解決を図ることができる人材が求められています。そうした力を身に付けるためには,文理の壁や専門の壁を越えた普遍的知識・能力を高め,考えを多角的・論理的に深く掘り下げる力を養うことが不可欠です。

千葉大学では,総合大学として人文社会科学・自然科学・生命科学のあらゆる専門分野の教育研究が行われている強みを生かし,普遍教育科目や学部開放科目等において,所属学部によらず多様な分野の授業科目を履修することができる履修体系をとっています。このほかにも、総合大学の豊富なリソースをさらに活用し,学部の垣根を越えて,現代的なイシュー (課題) について体系的かつ学際的に学ぶことができるタイプの履修プログラムを,副専攻やバンチプログラムとして提供しています。さらに,履修により学生が身に付けた知識・スキルを電子的に証明する仕組みも合わせて整備を進めています。

In today's fast-paced and ever-changing world, it's not just specialized knowledge and skills that count - the ability to approach problems holistically, communicate effectively with people from different backgrounds, and implement new values and visions is also essential. Chiba University recognizes the importance of transdisciplinary knowledge and competency, as well as the ability to view things logically from multiple perspectives. At Chiba University, with a diverse range of disciplines on offer, from humanities and social sciences to natural and life sciences, you'll have the opportunity to explore a broad range of topics through our general education courses - no matter what your major is. Plus, we offer transdisciplinary micro-credentials -minors and BUNCH programs- that focus on current social issues. You will receive an open badge (digital badge or e-badge) as proof of your achievement upon completion of minors and BUNCH programs. 

Institutional Research

You can download the reports in html files and read them on a browser.

Items with are made public.  Log in with Chiba University Google Workspace account is required to browse items with .

千葉大学 入学時アンケート調査

Surveys aimed at new students

2023年度(大学院学部

2022年度(大学院学部

2021年度 2020年度

2019年度 2018年度

千葉大学 卒業生アンケート調査

Surveys aimed at graduating students

千葉大学 授業評価アンケート調査

Course Evaluation Survey

千葉大学のメディア授業における学習状況に関するアンケート調査

Surveys on how students study online courses

千葉大学のメディア授業に関する教員アンケート

Surveys on how teachers work on online courses

千葉大学における生成AIの教学面の取扱いに関するアンケート

Results of the Questionnaire on the Use of Generative AI for Teaching and Learning at Chiba University

千葉大学学習状況・情報利用環境調査

Surveys on how students study and use academic resources

【一般公開】

2021年度 2020年度 2019年度

2018年度 2017年度


【教職員限定公開】

2021年度 2020年度 2019年度

2018年度 2017年度

「千葉大学の教育・研究」に対する意識・満足度調査

Recognition and satisfaction surveys on Chiba University's education and research

【一般公開】

  2021年度 学部卒業生 大学院修了生

  2020年度 学部卒業生 大学院修了生

  2019年度 学部卒業生 大学院修了生


【教職員限定公開】

  2021年度 学部卒業生 大学院修了生

  2020年度 学部2年次生 学部卒業生 大学院修了生

  2019年度 学部卒業生 大学院修了生

  2018年度 学部卒業生 大学院修了生